Podul Anghel Saligny

Toata lumea il stie si il asociaza cu drumul spre mare. Nu e nicio noutate faptul ca, cat e vara de lunga, news feed-ul facebook-ului se umple cu poze cu podul si cu descrieri de genul “vamos a la playa”, “ma-ntorc la tine iar si iar mare albastra”, “eu vara nu dorm” sau “alo, ba, sunt la Fetesti!”.

Dar cati dintre toti calatorii astia au o mica idee despre podul asta sau ii stiu macar numele?! Prea putini. Probabil ca nici eu nu as stii nimic despre el daca nu as fi din zona asta.

Punctez aici cateva chestii, din putinul pe care il stiu si eu:

  • complexul de poduri Anghel Saligny a fost contruit intre anii 1890-1895, cu scopul de a face posibila legatura feroviara intre Constanta si Bucuresti;
  • initial se numea Podul Regele Carol I, iar mai apoi a fost numit Podul Anghel Saligny pentru a onora numele inginerului care l-a proiectat;
  • cu o lungime de aproape 4.100 de metrii, era cel mai lung pod din Europa la acel moment si al treilea in lume;
  • pe arcul podului era scris din litere de bronz “Podul Carol I”  alaturi de portretele regilor Carol si Elisabeta, insa toate acestea au fost date jos in perioada comunista;
  • pentru a se marca incheierea lucrarilor de constructie a podului, a fost batut un ultim nit, un nit din argint;
  • inginerul Anghel Saligny a garantat rezistenta constructiei cu propria viata, acesta stand intr-o salupa ancorata sub pod, in timp ce pe acesta trecea un convoi de 15 locomotive;
  • la inaugurarea podului, in data de 26 septembrie 1895, atat Regele Carol cat si alte personalitatii ale acelor vremuri au traversat podul la bordul trenului regal;
  • la capatul podului, la Cernavoda, putem vedea doua statui din bronz, reprezentand doi dorobanti. Acest monument a fost ridicat in memoria eroilor care au cazut in timpul Razboiului de Independenta;
  • in timpul Primului Razboi Mondial, Statul Major al Armatei Romane a ordonat distrugerea segmentului de pod de peste Bratul Borcea pentru a impiedica trupele inamice din Dobrogea sa patrunda in Campia Baraganului;
  • podul a fost reconstruit mai apoi, in anul 1921;
  • si  in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, podul Anghel Saligny a suferit avarii grave, insa acesta a fost reparat in regim de urgenta, in doar cateva luni.

Complex #bridge #sunny #shadows #strips #amalgam #soopertinathetraveler

A post shared by C R I S T I N A (@soopertina) on

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s